Lastik Bilgileri

Kapsamlı lastik rehberi: garanti şartları, bakım önerileri, seçim kriterleri ve güvenli sürüş kuralları

Temel Garanti Bilgileri

  • Garanti süresi: 2 yıl veya 1,6 mm diş derinliği (hangisi önce dolarsa)
  • Azami tamir süresi: 20 iş günü
  • Kapsam: Üretim, malzeme ve işçilik hatalarına karşı garanti

Garanti Kapsamı

  • Satın aldığınız lastik; üretim, malzeme ve işçilik hatalarına karşı firmamız garantisi altındadır.
  • Garanti süresi malın teslim tarihinden itibaren başlar, 2 yıl veya 1,6 mm. diş derinliği kadardır.
  • Lastiklerin garanti süresi içerisinde üretim, malzeme ve işçilik hatalarından dolayı arızalanması durumunda ücretsiz tamiri yapılacaktır.

Garanti Kapsamı Dışında Kalan Hususlar

  • Araç üreticisinin tavsiye ettiği lastik ve jant ebatları dışındaki farklı kullanımlar
  • Taş, çivi, cam ve benzeri yabancı cisimler nedeniyle hasar görmüş lastikler
  • Araç mekaniğinden ve hatalı kullanmalardan kaynaklanan hasarlar
  • Kasis, çukur, kaldırım benzeri dış etkenler ve hatalı kullanım sonucu meydana gelen hasarlar
  • Uygun olmayan hava basıncı ile kullanılmasından kaynaklanan hasarlar
  • Güvenlik sınırı olan 1,6 mm. ve altındaki diş derinliğine inmiş lastikler

Garanti Prosedürü

  1. Müşteri, lastiği Garanti Belgesi ve Fatura ile birlikte KONLAS Yetkili Satıcısına teslim eder.
  2. Yetkili Satıcı, Arızalı Lastik Talep Formu'nu doldurarak bir suretini müşteriye verir.
  3. Yetkili Satıcı, formları eksiksiz olarak KONLAS'a ulaştırır.
  4. Lastik, KONLAS Teknik Danışmanı tarafından incelenir, sonuç bildirilir.
  5. Fabrikasyon özür tespit edilen lastik için tazmin tutarı transfer edilir.

Tekerlek lastiğinin ilk adımı, J.B.Dunlop'un, oğlunun üç tekerlekli bisikleti için tahta bir tekerlek üzerine lastik solüsyonu emprenye edilmiş çadır bezini, çivilerle tutturup hava ile şişirerek elde ettiği basit lastik modeli ile atılmıştır.

Bugünkü manada lastiğin geliştirilmesi, 1900 yılların başlarında gerçekleşmiştir. Bugün lastiklerde yaygın olarak kullanılan ana hammadde olan kauçuk, önceleri sadece Güney Amerika'da üretilirken, sonraları Malezya, Endonezya, Srilanka, Güneydoğu Asya ülkeleri ve Brezilya'da yetiştirilen kauçuk ağacından elde edilmektedir.

Kauçuk, önceleri değişik amaçlar için kullanılmış, ancak lastik sektöründe kullanımı Goodyear'ın kauçuğu kükürt ile pişirip (vulkanizasyon) şekillendirmesiyle gerçekleşmiştir.

Lastiklerin sınıflandırılması ve standardizasyonu 1940'lı yıllarda lastik kesit genişliği ve jant ebadından oluşan rakam-harf grubuna dayalı lastik ebat sistemi geliştirilmesiyle başlatılmıştır.

Önemli Uyarı

Bu kılavuzda yer alan bilgiler genel mahiyette bilgilerdir. İhtiyaç duyulabilecek ilave bilgiler için Şirketimize başvurunuz.

Temel Kurallar

  • Bozuk zeminde yüksek hız yapılmaması
  • Araca uygun olmayan yüklemeden kaçınılması
  • Lastiklerin mümkünse her kullanımdan önce kontrol edilmesi
  • Ağır yükle yüksek sürat yapılmaması
  • Bijon somunlarının sıkılılığının düzenli olarak kontrol edilmesi
  • Araç üreticisi tarafından onaylanmış ebattaki lastik ve jantların kullanılması
  • Hasar görmüş lastikle sürüşe devam edilmemesi
  • Lastiğin üzerinde belirtilen hız ve yük limitlerinin geçilmemesi
  • Aracın dört lastiğinin de aynı yapı ve desende olması
  • Lastik şişirme basınçlarının haftada bir kontrol edilmesi

Üretim Tarihi Kontrolü

Üretim tarihi lastiğin üzerinde genellikle bir grup harf ve rakam demeti şeklinde verilir. Örneğin CX9P 32Y 4400 gibi. Burada üretim tarihi 4400 rakamı olup son iki rakam 2000 yılını, ilk iki rakam 2000 yılının 44. haftasını ifade etmektedir.

Önemli: Üretildiği tarih üzerinden 5 yıl geçen iç ve dış lastiklerin dikkatle kontrol edilip kullanılması gerekir. Eğer üzerinde çatlağa benzer yoğun çizgiler oluşmuşsa söz konusu lastiğin kullanılmaması önerilir.

Şişirme Basıncı

Birçok lastik arızası lastik şişirme basıncı hatasından kaynaklanır. Şişirme basıncının sürüş konforu ve güvenliği üzerinde büyük etkisi vardır.

  • Lastiklerinizin şişirme basıncını haftada bir kontrol ediniz
  • Yolcu ile birlikte sürüşte lastik basıncını 0,2 bar (3 psi) arttırınız
  • Eksik basınç lastiğin gereğinden fazla esnemesine, ısınmasına ve çabuk aşınmasına neden olur
  • Yüksek basınç, sürüş konforunun düşmesine dengesizliğe ve düzensiz aşınmaya sebep olur

Diş Derinliği

Lastik diş derinliğinin sürüş güvenliğine önemli etkisi vardır.

  • Güvenli sürüş için 2 mm'den az diş derinliği olan cadde lastikleri yenilenmelidir
  • Lastik diş derinliği ölçümü lastik sırtının ortasından yapılır
  • Lastik yanağında TWI (Tread Wear Indicator) harfleriyle gösterilen işaretler vardır
  • Bu işaretler yaklaşık lastik diş derinliğinin 1 mm'nin altına düştüğünü gösterir

Yeni Lastik Kullanımı

  • Yeni iç lastikli (Tubetype) lastikle birlikte iç lastik yenilenmelidir
  • Yeni iç lastiksiz (Tubeless) lastikle birlikte jant supabı değiştirilmelidir
  • Yeni lastiklerinizle 200 km'lik ilk aşınma mesafesi boyunca ani frenleme, ivmelenme ve virajlamadan kaçınılmalıdır

Lastik, kauçuk, kord bezi ve çelik teller ile çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın yer ile temasını sağlayan tek ve en önemli parçasıdır. Genellikle içinde taşıdığı hava ile yere sürtünerek motorlu ya da motorsuz kara nakil aracının ilk hareketini başlatır, hızlandırır ve durmasını sağlar.

Tekerleğin Sümerler tarafından icadından bugüne dek 5000 yıldan fazla zaman geçmiştir. Bugün kullandığımız "lastik tekerleğin" hammaddesi olan kauçuk 19.yy sonundan itibaren kullanılmaya başlanılmıştır.

Lastiğin Görevleri

  • Aracın ve yükün ağırlığını taşımak
  • Motorun yarattığı döndürme momentini yola aktararak çekiş kuvvetine dönüştürmek
  • Darbeleri emerek konfora katkıda bulunmak
  • Yavaşlamalarda fren gücünü, viraj dönüşlerindeyse direksiyon kontrolüne gerekli olan yanal kuvveti üretmek
  • Yol kaplamasının türü ne olursa olsun, güvenli şekilde yol tutuşu sağlamak

Lastiğin Yapısal Özellikleri

Tekerlek lastiklerinin yapılarında, gerek yüksek mukavemeti karşılamak üzere naylon, rayon, polyester gibi elyaf esaslı kordlarla çelik kordlar bulunmaktadır. Topuk dayanımları ise çelik teller yardımıyla sağlanır.

Lastik karışımını doğal ve sentetik kauçuklarla, ana dolgu olarak karbon karaları oluşturur. Bunlara ilave olarak vulkanizasyon elemanları bulunmaktadır.

Kış Lastiklerinin Avantajları

  • Kış lastiği sadece karda değil, yağmur, çamur ve hatta buz gibi tüm kaygan zeminlerde standart lastiğe göre avantaj sağlar
  • Kış lastikleri kaygan zeminde standart lastiklere oranla yüzde 40-50 oranında daha iyi yol tutuş ve frenaj sağlarlar
  • Kış lastikleri, bölgesine göre soğukların başladığı ekim-kasım ayları ile sona erdiği mart-nisan ayları arasında kullanılıyor
  • Islak zeminlerde aquaplaning (suda kızaklama) riskini en aza indirir

Kış Lastiği Kullanım Rehberi

  • Kış lastikleri diş derinliğinin 3 mm.'nin altında olmaması gerekiyor
  • Kış lastiği seçiminde aracın orijinal lastik ebadından daha geniş tabanlı lastikler kesinlikle kullanılmamalıdır
  • Kış şartlarında lastik havalarını 3 PSI artırmak çekişi artırır
  • Karlı ve buzlu bir zeminde bir yokuş çıkılmaya çalışılıyorsa, iki lastik yol kenarına çıkarılarak yavaş yavaş yol alınması gerekir

Kış Lastiklerinin Yaz Aylarında Kullanılmasının Sakıncaları

  • Sert karışımının özelliğinden dolayı diğer lastiklere oranla daha çabuk aşınır
  • Gürültü seviyesi artar
  • Yazın kullanıldığında daha çabuk aşınır ve bir sonraki kış döneminde performans düşüklüğü olur
  • Yakıt sarfiyatını artırır

Kış Aylarında Yapılması Gerekenler

Kışa Girmeden Aracın Bakımı Yapılmalı

Binek araçlarda gerekiyorsa fren hidroliği değiştirilmelidir. Araç hareket ettikten sonra sönük olması gereken ABS lambası yanıyorsa "ABS arızalı" anlamına gelmektedir ve yetkili serviste onarılmalıdır.

Kışın Mutlaka Kış Lastiği Kullanılmalı

Kışın kar yağmasa, araç 4×4 ve ABS'li bile olsa, 5–6 derecenin altındaki sıcaklıklarda kış lastiği kullanılmalıdır. Buzlu yollarda zincir kullanılmalıdır.

Lastik Bakımı ve Kullanımıyla İlgili Genel Öneriler

  • Lastiklerinizin havasını en az 15 günde bir kontrol edin
  • Lastiğinizi kaldırım kenarına ve sivri yüzeylere çarpmaktan kaçının
  • Diş derinliği 1.6mm ye düşen lastikleri mutlaka değiştirin
  • Karlı ve buzlu yollarda lastiğinizin hava basıncını kesinlikle düşürmeyin
  • Bijon somunlarının sıkılığını düzenli olarak kontrol edin
  • Lastiğinizi parlatmak için petrol ürünleri içeren deterjan veya cilalar kullanmayın
  • Bozuk satıhlarda yüksek hız yapmayın
  • Uzun yola çıkarken ve araç yüklüyken hava basıncını 2 psi artırın
  • Stepne lastiğinizin basıncını da düzenli olarak kontrol edin
  • Kışın diş derinliğinin 3mm. den az olması çekişi olumsuz etkiler
  • Sibop kapaklarını kapalı tutun
  • Araç üreticisi tarafından onaylanmış ebattaki lastik ve jantları kullanın

Otomobiller fizik kurallarına göre hareket eder ve durur. Otomobillerin bu hareketleri sırasında yerle temasını sağlayan tek unsur lastiklerdir. Otomobilin kontrol edilebilmesinde lastiğin önemi göz ardı edilemeyecek kadar büyüktür.

Önemli: Yanlış basınç uygulanmış bir lastik yol tutuşa ve frene etki edebileceği gibi lastiğin iç ısının aşırı yükselerek aniden patlamasına, otomobilin hâkimiyetinin kaybolmasına da sebep olabilir.

Lastiğin Görevleri

  • Otomobilin ve yükün ağırlığını taşır
  • Motorun yarattığı döndürme momentini yola aktararak çekiş kuvvetine dönüştürür
  • Darbeleri emerek konfora katkıda bulunur
  • Yavaşlamada fren gücünü, viraj dönüşlerinde direksiyon kontrolüne gerekli olan yanal kuvveti üretir
  • Yol kaplamasının türü ne olursa olsun, güvenli şekilde yol tutuşu sağlar

Modern Lastik Özellikleri

Bugünün otomobil kullanıcısı bir lastikten güvenlik ve konforun yanında başka özellikler de bekliyor:

  • Daha az titreşim ve gürültü üretmesi
  • Düşük yuvarlanma direncine sahip olması
  • Daha az yakıt tüketmesi
  • Yüksek performans ve güvenlik

Güvenli ve Rahat Sürüş İçin Öneriler

Aracınız, araç kontrolünüz ve lastiklerinizle ilgili dikkat edilmesi gereken noktalara özen gösteriniz.

Sürüş Güvenliği

  • Bozuk ve taşlı yollarda aracınızı yüksek hızlarda kullanmayın
  • Ani ve sert frenden, hızlı kalkışlar sonucu oluşacak patinajdan kaçının
  • Park manevralarında lastiklerinizi kaldırım kenarlarına sürtmeyin
  • Yoldaki çukurlara ve tümseklere dikkat edin
  • Aracınızı yüklerken dikkatli davranın

Bakım ve Kontrol

  • Balans ve rot ayarlarınıza özen göstermeniz
  • Araç üreticisinin tavsiye ettiği ebatlarda lastik ve jant kullanın
  • Lastiklerin üzerinde üretildikleri tarih yazılıdır
  • Yola çıkmadan önce lastiklerinizi gözle kontrol etmeyi alışkanlık haline getirin
  • Lastik supapları temiz, sağlam ve kapaklı olmalıdır
  • Bijon somunlarının sıkılığını düzenli olarak kontrol edin

Kullanıma İlişkin 20 Altın Kural

  1. Bozuk ve taşlı yollarda yüksek hız yapmayın
  2. Lastiğinizi keskin kaldırım kenarlarına sürtmekten kaçının
  3. Aracınızı kullanırken yoldaki çukurlara ve tümseklere dikkat edin
  4. Sıcak havada ve ağır yükle yüksek sürat yapmayın
  5. Aracınızda uygun olmayan yüklemeden kaçının
  6. Diş derinliği 1.6 mm den az olan lastikleri kullanmayın
  7. Araç ve lastikle ilgili ayarsızlıkları giderin
  8. Araç üreticisi tarafından onaylanmış ebattaki lastik ve jantları kullanın
  9. Üretildiği tarih üzerinden 5 yıl geçen lastikleri dikkatle kontrol edin
  10. Lastiklerinizi mümkünse her kullanımdan önce gözle kontrol edin
  11. Tüm supaplar iyi durumda temiz ve kapaklı olmalıdır
  12. İç lastiksiz (tubeless) lastiği mutlaka tubeless janta takın
  13. Bijon somunlarının sıkılığını düzenli olarak kontrol edin
  14. Lastiğin üzerinde belirtilen hız ve yük limitlerini hiçbir şekilde geçmeyin
  15. Aracınızın dört tekerleğine aynı ebat yapı ve desende lastik takın
  16. Her dış lastik değişiminde jant supabını veya iç lastiği değiştirin
  17. Lastik şişirme basınçlarını iki haftada bir kontrol edin
  18. Karlı ve buzlu havalarda lastik havasını kesinlikle azaltmayın
  19. Lastiklerin her 10 bin kilometrede bir rotasyonunu tamamlayın
  20. İki haftayı aşan park etmelerde lastik havasını 7.5 PSI artırın
Problem Muhtemel Neden
Düzensiz aşınma Uygun olmayan rot ayarı, mekanik aksamda ayarsızlık
Direksiyon hakimiyetinin azalması Düşük hava basıncı, aşınmış lastik
Lastiğin omuzlarının fazla aşınması Düşük hava basıncı, bozuk rot ayarı
Lastiğin tabanının ortasında aşırı aşınma Yüksek hava basıncı, balanssızlık, jantta/ mekanik aksamda ayarsızlık
Viraj alırken lastiklerden ses gelmesi Düşük hava basıncı

Lastik Uzmanlarımızdan Destek Alın

Lastik seçimi, bakımı veya garanti konularında uzman ekibimizden profesyonel destek alabilirsiniz.

İletişime Geçin