Lastik Kullanım Kılavuzu

  • Bozuk zeminde yüksek hız yapılmaması.
  • Araca uygun olmayan yüklemeden kaçınılması.
  • Lastiklerin mümkünse her kullanımdan önce kontrol edilmesi, lastiğe batan herhangi bir yabancı maddeden arındırılması.
  • Ağır yükle yüksek sürat yapılmaması.
  • Lastik imalinde kullanılan karışımların kimyasal yapısının zaman içerisinde değişmesinin yanı sıra havadaki ozon, Güneş ve florasan ışığı gibi dış etkenlerin etkisiyle uzun dönemde lastiğin mekanik özelliklerinde bir azalma olacağından, üretildiği tarih üzerinden 5 yıl geçen iç ve dış lastiklerin dikkatle kontrol edilip kullanılması eğer üzerinde çatlağa benzer yoğun çizgiler oluşmuşsa söz konusu lastiğin kullanılmaması.

(Üretim tarihi lastiğin üzerinde genellikle bir grup harf ve rakam demeti şeklinde verilir Örneğin  CX9P  32Y  4400 gibi. Burada üretim tarihi 4400 rakamı olup son iki rakam 2000 yılını, ilk iki rakam 2000 yılının 44. haftasını ifade etmektedir.)

  • Bijon somunlarının sıkılılığının düzenli olarak kontrol edilmesi.
  • Araç üreticisi tarafından onaylanmış ebattaki lastik ve jantların kullanılması.
  •  Hasar görmüş veya herhangi bir nedenden dolayı hava basıncı çok azalmış olan lastikle, sürüşe devam edilmemesi.
  • Orijinal lastiğin yük taşıma ve hız sınırının altındaki yük ve hız sınırı değerlerine sahip olan lastiklerin kullanılmaması (Aşağıda yük ve hız endeksleri tabloları verilmiştir.)
  • Lastik şişirme basınçlarının haftada bir lastik soğukken kontrol edilmesi, basınç düşmüşse, uygun seviyeye getirilmesi. Lastiğe araç katalogunda belirtilen hava basıncının uygulanması.
  • Aracı sürerken zemindeki çukur ve tümseklere dikkat edilmesi.
  • Ani ve sert frenden kaçınılması.
  • Lastiğin üzerinde belirtilen hız ve yük limitlerinin hiçbir şekilde geçilmemesi
  • Aracın dört lastiğinin de aynı,  yapı ve desende olması.
  • Söküp takma işlemini mutlaka otomatik makinelerle yapılması, bu esnada arap sabunu ve benzeri kaydırıcı maddelerin kullanılması (Petrol, petrol ürünleri, deterjan vb kimyasallar kaydırıcı madde olarak kullanılmamalıdır.)
  • Aracın mekanik düzenleri belirli aralıklarla kontrolden geçirilmelidir. Yeni lastik kullanılmış lastik ile yan yana takılmamalıdır. Aracın çalıştığı yol ve zemin tipine uygun yapıda ve sırt desenindeki lastiklerin seçilmesi gerekir.
  •  Lastiklerinizi taş, metal, cam, ve benzeri cisimler ile kaldırım kenarlarına ve kesici yüzeylere sürtmekten kaçınınız.
  • Yollarda olabilecek kasis ve çukurlara yavaş giriniz.
  • Lastiklerinizin Petrol ve petrol türevleri ve  kimyasal maddeler ile temas etmesini engelleyiniz.
  • Lastiklerinizin diş derinlikleri emniyet sınırına ( Binek grubu için yaklaşık 1,6  mm., kamyonet ve kamyon grubu için 3 mm.' dir ) gelmiş ise lastiklerinizin mutlaka yenisi ile değiştiriniz.
  • Kış Mevsimi için üretilen özel kış lastiklerinin hız sınırı, orjinal lastiğin hız sınırından düşük olabileceğinden kış mevsimi dışında kullanılmaya devam edilmesi halinde hız sınırınızı bu lastiğe göre ayarlayınız. Ayrıca  kış lastiklerinin  sıcak havalarda kullanılması lastiğin ömrü ve kullanım konforu açısından sorunlar  çıkarabilir.

Unutmayınız ki! Bu kılavuzda yer alan bilgiler genel mahiyette bilgilerdir. İhtiyaç duyulabilecek ilave bilgiler için Şirketimize başvurunuz.
Lastikler aracınızın yol ile temasını sağlayan ve aracınızın motorundan aldığı gücü yola aktaran  en önemli aktarma organı olup, can ve mal güvenliğiniz açısından yukarıdaki bilgilere uyulması gerekir.
Bu hususlara uyulmaması sonucu oluşabilecek sorunlar lastiklerin  garanti kapsamı dışında kalmasına sebep olur.

LASTİKLER HAKKINDA TEKNİK BİLGİLER ŞİŞİRME BASINCI

Birçok lastik arızası lastik şişirme basıncı hatasından kaynaklanır, Ayrıca şişirme basıncının sürüş konforu ve güvenliği üzerinde büyük etkisi vardır. Tavsiye edilen şişirme basıncı motosiklet el kitabından veya lastik teknik el kitabından öğrenilebilir.
Sürüş ile lastik sıcaklığı ve basıncı yükselir. Bu yüzden lastik basıncı yola çıkılmadan ölçülmeli ve gerekiyorsa ayarlanmalıdır.
Lastiklerinizin şişirme basıncını haftada bir kontrol ediniz. Yolcu ile birlikte sürüşte lastik basıncını 0,2 bar (3 psi) arttırınız, Eksik basınç lastiğin gereğinden fazla esnemesine, ısınmasına ve çabuk aşınmasına neden olur.
Yüksek basınç, sürüş konforunun düşmesine dengesizliğe ve düzensiz aşınmaya sebep olur.

DİŞ DERİNLİĞİ

Motosikletinizi, lastikleri güvenlik sınırının üzerinde aşınmış olarak kullanmayınız. Lastik diş derinliğinin sürüş güvenliğine önemli etkisi vardır. Güvenli sürüş için 2 mm'den az diş derinliği olan cadde lastikleri yenilenmelidir. Motosikletler çoğunluk la dik pozisyonda sürüldüklerinden aşınmanın çoğu lastik sırtının ortasından olur. Bu sebeple lastik diş derinliği ölçümü lastik sırtının ortasından yapılır. Ayrıca lastik yanağında TWI (Tread Wear Indicator) harfleriyle gösterilen ve yaklaşık lastik diş derinliğinin 1 mm'nin altına düştüğünü gösteren işaretler vardır.

YENİ LASTİK İLE BİRLİKTE

Yeni iç lastikli (Tubetype) lastikle birlikte iç lastik yenilenmelidir, iç lastikler ömürleri boyunca genişler ve incelirler, yeni dış lastiğe takılmaları halinde katlanır ve kat yeri er in den patlarlar. Yeni iç lastiksiz (Tubeless) lastikle birlikte jant supabı değiştirilmelidir. Yüksek sürat altında merkezkaç kuvveti ile jant supabı esneyerek eğilir, kauçuk bölümü yaşlanır.
Yeni lastiklerinizle 200 km'lik ilk aşınma mesafesi boyunca ani frenleme, ivmelenme ve virajlamadan kaçınılmalıdır.

LASTİK ONARIMI

İç lastiksiz tipte ve düşük sürat sembollü lastiklerin sırt bölgesindeki küçük hasarlar tamir edilebilir, yüksek sürat sembollü ve büyük hasarlı lastiklerin tamiri önerilmez. Tamir edilmiş lastiklerin iç lastikle kullanımı önerilmez. Sürücünün kullanımına yönelik tamir setleri sadece acil durumlar için geçici çözüm olarak kullanılmalı ve lastik en kısa zamanda bir profesyonele gösterilmelidir. Likit lastik onarıcıları lastiğin kimyasal yapısına zarar verebileceklerinden önerilmezler.
Monte edilmemiş lastikler serin, karanlık ve kuru ortamda; çalışan elektrik motorlarından, sıcaklık yayan cisimlerden, yağ, çözücü ve kimyasallardan uzak, dik pozisyonda saklanmalıdır,
Lastikte yön oku olup olmadığını kontrol ediniz, eğer varsa, bu dönüş yönünü gösterecek şekilde lastiği monte ediniz. Bazı Metzeler lastiklerinin yanağında kırmızı nokta bulunur. Bu noktanın supabın yanına gelecek şekilde monte edilmesi gerekir. Lastik topuğunu temizleyin ve sabunlu su ile ıslatın. Topuğu doğru şekilde oturtmak için supap içini çıkartın ve lastiği şişirin. Topuğu oturtmak için 50 psi (3,5 bar) dan fazla basınç uygulamayın. Topuk oturma çizgilerini kontrol edin. Eğer topuk oturmamışsa, yukarıdaki işlemleri tekrar edin. Varsa iç lastiği sıkıştırmamaya dikkat edin. Bunun için pudra kullanılması yararlı olur. iç lastiği janta sıkıştırma somununu lastik şişirme işlemi bitene kadar tam sıkıştırmayın. Mutlaka supap kapağı kullanın.

YETERLİ AÇIKLIK

Lastikler, çevresindeki yüzeylerden yeterli açıklık bırakacak ebatta seçilmelidir. Ayrıca lastiklerin merkezkaç etkisiyle sürat altında, yapılarına göre değişen miktarlarda, büyüdüğü dikkate alınmalıdır.